Fysiotherapie De Brug

Langdurig ontspannen met Dry Needling

Soms is fysiotherapie alleen niet voldoende. Fysiotherapie De Brug biedt daarom ook allerlei andere moderne technieken aan die uw pijn kunnen wegnemen. Een van deze nieuwste behandelmethodes is Dry Needling. Uw spieren worden langdurig ontspannen door middel van een prik van een naald.

Dry Needling

Dry Needling werkt op specifieke punten waar uw pijn getriggerd wordt, de zogenaamde ‘triggerpoints’. Dat is een pijnlijke plek in een spier, die naast de lokale drukpijn, ook vaak pijn ‘op afstand’ veroorzaakt. Hierbij gaat het met name om de diepe zeurende pijn en niet om scherpe schietende pijn. De fysiotherapeut zoekt naar deze plaatsen om de oorzaak van uw klachten te behandelen.

Deze methode is een onderdeel van normale fysiotherapie of manuele therapie. De kosten voor Dry Needling vallen dus onder uw verzekering. Wilt u hier meer over weten? Neem dan contact op met Fysiotherapie De Brug in Spijkenisse of kijk onder DTF Directe Toegang Fysiotherapie.

Dry Needling bij verschillende klachten
Als u regelmatig pijn of stijfheid voelt in een bepaalde spier en daarvan ook pijn ervaart in andere lichaamsdelen, kan de therapie een goed idee zijn. Daarnaast kan Dry Needling helpen bij verminderde kracht in uw spieren of als u anders beweegt door pijnontwijkend gedrag. Ook kunnen ‘triggerpoints’ zich uiten in koude- en warmterillingen, hoofdpijn en duizeligheid.

Deze triggerpoints kunnen ontstaan door bijvoorbeeld een verkeerde beweging, langdurige overbelasting, beschadiging van het weefsel, voetafwijkingen of verschillen in beenlengte, een slaaptekort of bijvoorbeeld te strakke kleding of het verkeerd dragen van een rugzak. Ook is veelvuldig achter de computer werken vaak een oorzaak van overbelasting van de arm of schouder.

Niet hetzelfde als acupunctuur
Dry Needling is niet hetzelfde als acupunctuur. Bij acupunctuur worden vaak meerdere naalden in het lichaam gezet. Deze blijven vaak een tijd in het lichaam zitten en hebben invloed op de ‘energie’ in het lichaam. Dry Needling maakt echter slechts gebruik van één naald en werkt met kortdurende prikjes. Verder wordt er alleen een droge naald gebruikt en wordt er dus geen vloeistof in uw spieren gespoten.

De behandeling bij Fysiotherapie De Brug
Na een intake waarbij uw klachten aan bod komen, zal de fysiotherapeut uw spieren nader onderzoeken en kijken waar de pijn veroorzaakt wordt. De behandelaar zoekt naar de eerder genoemde triggerpoints. Dat zijn de plaatsen die geprikt zullen worden om de spieren te ontspannen.

Dry Needling kan wel gevoelig zijn tijdens de uitvoering.
Het inbrengen van de naald is nauwelijks voelbaar. Als het triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich even kort aan en daarna ontspant de spier zich. Er kan een zeurende uitstralende pijn worden opgeroepen die vaak overeenkomt met het klachtengebied waar de pijn wordt ervaren. Daarna kunt u meestal direct makkelijker bewegen. Vaak voelt het behandelde gedeelte na afloop wat vermoeid of stijf aan, maar dat is meestal van korte duur.

Meer informatie via www.dryneedling.nl

Dry needling therapie - Informatie voor patiënten

Dry needling wordt toegepast in deze fysiotherapiepraktijk door:
Jacqueline de Willigen-van Wijk